Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...
  • Vanaf 0 gratis verzending binnen Nederland
  • |
  • Het ruimste assortiment spirituele en religieuze boeken van Nederland
  • |
  • Veilig betalen en bezorgen
  • |
  • De beste prijs en service op alle artikelen
  • |

De ontdekking van het Nieuwe Testament

Waele, Daniel De

Prijs: € 19,50
Voorraad#stock_type# onbekend

Delen:
(1 beoordeling)
EAN : 9789089723895
Auteur(s) : Waele, Daniel De
Taal : Nederlands
Onderwerp : Bijbelwetenschappen
Uitgever : Abdij Van Berne, Uitgeverij
Verschenen : April 2020
Druk : 1
Uitvoering : Paperback
Conditie : Nieuw
Pagina's : 272
Afmetingen : 231 x 161 x 23 mm
Gewicht : 423 gram
Velden met een * zijn verplicht
Zeer leesbare inleiding in het Nieuwe Testament
Recensie door: Wim Reedijk

Zeventien jaar was Daniël De Waele toen hij voor een habbekrats een tweedehands exemplaar van een Nieuwe testament aanschafte. Hij wist totaal niets van de Bijbel en wilde er eens het zijne van weten. De Waele werd zo door de tekst gegrepen dat hij er een ware studie aan waagde die eindigde in een theologische promotie in de studie van het Nieuwe Testament en een docentschap aan een Hogeschool. Deze biografische notitie over De Waele verklaart direct de levendige stijl. In mijn studietijd (veertig jaar geleden) werden vragen over het Nieuwe Testament niet zo enthousiasmerend opgediend als in dit boek. Anders dan mijn docenten van toen, die waarschijnlijk dachten dat al hun studenten van kerkelijk komaf waren en al behoorlijk ingevoerd waren, gaat De Waele uit van weinig voorkennis bij zijn lezers zonder de zaken simpeler voor te stellen dan ze zijn. Zo'n ideale gids wens je iedereen toe. Dit boek gaat in op wat in de theologiestudie inleidingsvragen heten: hoe zijn de geschriften van het Nieuwe Testament tot stand gekomen, in welke tijd, waarom deze boeken, wie zijn de auteurs, enzovoorts.Het boek blinkt uit in helderheid. Alles is goed gedoseerd. Er staat geen woord te veel. Sterk is De Waele in het geven van duidelijke voorbeelden. Met name in zijn uitleg van de verschillen tussen de evangelisten werpt dit zijn vruchten af. Nergens wordt het te abstract. Behalve kwesties als datering en context van alle Bijbelboeken, gaat het boek over de verschillende soorten handschriften van de Bijbel en hoe de canon uiteindelijk vastgesteld werd (wat voor een deel reconstructie is). Het boek sluit af met een knappe samenvatting over wat men in de loop van laatste twee eeuwen van de historische Jezus dacht te weten. Ik kan over het geheel eigenlijk niets ten nadele zeggen behalve misschien over de kwesties rond de geschriften van Paulus die toch al lastig zijn, omdat niet alles wat aan Paulus is toegeschreven van Paulus zelf lijkt te zijn. Maar hoe bepaal je dat eigenlijk? Daarnaast verschilt het beeld van Paulus dat we via Handelingen krijgen nogal van wat we van hem uit zijn brieven kennen. Het reconstrueren van een chronologie van Paulus' leven aan de hand van Handelingen strookt niet met wat we uit 'zijn' brieven destilleren. Tegelijk worden nu te vaak ook 'onechte' brieven gebruikt om Paulus' leven en werken te situeren. Maar wat de een onecht noemt vindt de ander echt, want een andere manier om de taal- en stijlverschillen tussen de brieven te verklaren is die verschillen terug te voeren op 'secretarissen' die Paulus ten dienste stonden. Maar Paulus leek me niet het type om zo gemakkelijk iets uit handen te geven. Als de 'onechte' brief aan de Efeziërs, die in veel opzichten anders is dan de andere brieven een rondzendbrief was bestemd voor verschillende gemeenten, zou Paulus dan niet extra betrokken zijn geweest in de eindredactie? Al met al is De Waele iets ruimhartiger dan ik geneigd ben op dit punt te denken. Waarmee maar weer duidelijk wordt dat zulke vragen nog steeds onbeslist zijn. De Waele doet dus niets verkeerds, maar dit probleem had toch iets meer mogen worden belicht.Een andere kwestie is dat volgens Handelingen Paulus een leerling was van de grote wetgeleerde Gamaliël. In de rabbijnse literatuur wordt Gamaliël gerekend tot de school van Hillel die een ruimhartige, zeg maar liberale, vorm van jodendom voorstond. Dat botst met het feit dat Paulus als fanatiek te boek staat, die de jonge christengemeentes naar het leven stond. De Waele probeert de verbinding tussen de rekkelijke Gamaliël en de strikte Paulus aannemelijk te maken, door te stellen dat Paulus op een goed moment afscheid nam van de te 'softe' Gamaliël. Hij zou zich toen hebben aangesloten bij de striktere farizese school van de Sjammai. Het feit dat Paulus zelf in zijn brieven nergens de naam Gamaliël noemt zou daar dan weer van getuigen. Zulke reconstructies lijken me niet nodig. Iemand kan bij iemand school gegaan zijn maar toch uiteindelijk andere keuzes maken, of over een ander temperament beschikken dan de docent. De Waele is te bescheiden als hij in zijn voorwoord beweert dat een theoloog uit zijn boek niet nieuws zal halen. Voor mij waren sommige dingen wel nieuw. En oude kennis opfrissen bleek met dit boek ook geen straf. Ik ben ervan overtuigd dat zijn mooi uitgegeven boek voor elke geïnteresseerde leek te lezen is, en ook aan de universiteit als verplichte leesstof te gebruiken is. Dat vind ik de grote verdienste van de schrijver.