Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...
  • Vanaf 0 gratis verzending binnen Nederland
  • |
  • Het ruimste assortiment spirituele en religieuze boeken van Nederland
  • |
  • Veilig betalen en bezorgen
  • |
  • De beste prijs en service op alle artikelen
  • |

Jezus Kurios

christologie als hart van de theologie : spreken over God 1,1

Beek, A. van de

Prijs: € 35,99
Voorraad#stock_type# onbekend

Delen:
(Geen beoordelingen)
EAN : 9789024294183
ISBN : 9024294185
Auteur(s) : Beek, A. van de
Taal : Nederlands
Onderwerp : Theologie
Thema : Religie en overtuigingen
Met betrekking tot christenen en christelijke groepen
Uitgever : Kok
Verschenen : Januari 2015
Druk : 1
Uitvoering : Paperback
Conditie : Nieuw
Pagina's : 320
Afmetingen : 240 x 160 x 24 mm
Gewicht : 507 gram

'God is niet gekomen om de wereld beter te maken, maar om die te dragen.' Deze gedachte van kerkvader Athanaslus kiest dr. Van de Beek als rode draad door zijn boek Jezus Kyrios, over de christologie als hart van de theologie. Veelal denkt men dat christelijk geloof bedoeld is voor verbetering van de wereld. Maar de wereld is niet verbeterd sinds het begin van de jaartelling. En ook vóór die tijd hebben wetgevers en profeten die opriepen tot verandering, weinig resultaat geboekt. In de moderne tijd is gebleken dat juist ideologieën die menen dat zij de wereld veranderen moeten, vaak veel leed veroorzaken. Het is niets met de wereld, en het wordt niets met de wereld, zo stelt de auteur.In die situatie is God gekomen. Van die wereld wil Hij God zijn. God neemt de verantwoordelijkheid ervoor. Dat geldt niet alleen voor het lijden van de wereld, maar ook voor de schuld van de wereld. God trekt de consequenties voor een boze wereld. Hij veroordeelt zichzelf tot het kruis, als plek van de terechtstelling.Met de belijdenis van de godheid van Christus staat of valt dan ook het christelijk geloof. Dit is volgens de auteur de paradox in de belijdenis van het geloof: God is almachtig en dus helemaal verantwoordelijk - en tegelijk draagt Hij het gewone menszijn, zonder idealisme, maar met alle mislukkingen en schuld.Christen-zijn is dan ook niet idealist-zijn, maar je medeverantwoordelijk weten: met Christus sterven. Alleen in de dood zijn God en mens verbonden.

Velden met een * zijn verplicht